Alapok

Wuji (állás-állapot)

Nem, nem filozófiával kezdünk, bár a “wuji” állapot a taijiban valóban a taoista wuji (“üresség”) fogalmából ered. Ha még nem vettük észre, majd minden formagyakorlat a Wuji “lépéssel” indul. Azaz a “nem lépéssel”, a ráhangolódással. A wuji, az üresség, három dologból áll:

  • A test szabályozása
    Itt a testet kell ellazítani. Ezt nem szó szerint kell érteni, hiszen akkor összeesnénk. Viszont mindig olyan izmot, amit épp nem használunk, pl. váll, has, lazítsunk el. Kezdjük a fejünk búbjától, és haladjunk lefelé. Eközben azért a helyes testtartásra figyeljünk: áll és fenék picit behúzva, mintha a fejünk tetejétől lennénk felfüggesztve és a fenekünk szinte csak lóg a gerincünk alján.
  • A légzés szabályozása
    A légzés nem véletlenül a Qigong egyik fő eleme. Ismert tény, hogy a légzés magától is megy, de mi is tudjuk kontrollálni (kivéve megállítani sokáig). Ezért a légzés kapocs a test és az elme között. Ha idegesek vagyunk, máshogy veszünk levegőt – még ha nem is vesszük észre. Fordítva, ha lenyugtatjuk a légzésünket, az elménk is nyugodtabb állapotba kerül.
    A légzést hagyjuk természetesnek – sose tartsuk vissza, stb., legyen minél egyenletesebb, de ismét hangsúlyozom, ne erőltessük olyanra. Próbáljunk mélyebben levegőt venni és ezt könnyebb hasi légzéssel elérni.
  • Az elme szabályozása
    Shifu mindig azt mondta “ürítsd ki az elméd”. Hm, mintha az olyan egyszerű lenne. És tényleg, mikor tudom hogy üres, ill. mit csináljak hogy üres legyen? Biztos ezen gondolkozol közben. Van egy rossz hírem, ilyenkor tele van az elméd 🙂 Mivel? Gondolatokkal, érzésekkel – amikre figyelsz és gondolkozol rajtuk. Pont ezt ne tedd. Hagyd hogy egy hang, látvány, érzés vagy gondolat bejöjjön, de ne ragadd meg, ne gondolkozz vagy rágódj rajta. Hagyd. Bejön, kimegy. Tehát igen, észreveszed, de ennyi, nem gondolsz tovább rá. Így lehetne talán az “ürítsd ki az elmédet” a tapasztalataim alapján megvalósítani. Nem szabad “akarni”, pont ellenkezőleg.

Helyes testtartás

A wuji állás során pár szó volt erről. Viszont úgy érzem, hogy a helyes testtartás nem csak itt fontos, hanem manapság általános probléma a helytelen testtartás (akár ülés), és az ebből adódó járulékos egészségügyi problémák.

A helyes (wuji) álláshoz a következőket kell végigvenni: az áll kicsit behúzva (ez segíti hogy a nyakcsigolyák felvegyék a helyes görbületet), fenék kicsit behúz (ez az ágyékcsigolyák természetes görbületét segíti felvenni), a csípő ellazít, a térd nagyon picit berogyaszt, a talp közepén állunk.

Ezen felül elképzeljük mintha a fejünk közepénél lennénk finoman felfüggesztve, ez segít hogy általában egy természetes de nem erőszakkal kihúzott állásunk legyen.

Légzés típusok

Egy dolog biztos, mindenki a tüdejével lélegzik. Viszont azt kevesen értik, hogy a tüdőbe hogyan kerül be a (friss) levegő. A lényeg hogy a tüdőt térfogata megnő, de ezt csak a körülötte lévő izmok segítségével tehetjük meg. Ha a környező szövetek (amikhez a mellhártya segítségével tapad a tüdő) megnövelik a tüdő térfogatát, akkor beáramlik a levegő.

Több izom játszik ebben szerepet. A rekeszizom ernyedt állapotban egy boltozatra hasonlít. Ha megfeszül, akkor lesz “lapos”, tehát ilyenkor kitágítja a tüdő térfogatát, belégzésben segít. Ilyenkor a tüdő alatti rész tágul látványosan és érzésre, ezért is hívják alhasi légzésnek, mert úgy tűnik oda kerül a levegő.

Ugyanígy a bordaközi és bordához kapcsolódó izmok a mellkast emelik meg és szintén a belégzést segíti. Ilyenkor a mellkas kitágul (és emelkedik), ezt mellkasi légzésnek hívjuk. A kettő közül az utóbbi esetben tudunk kevesebb levegőt venni, s ráadasul több erőbe is kerül, tehát nem véletlen hogy az alhasi légzést preferálják qigong, meditáció, de harcművészeteknél is (de például éneklésnél is).

Meditáció

Itt csak most a legfontosabb alapra térek ki, ami a wuji álláshoz is kell, az elme lecsendesítése. Ez szintén nem intuitív, pl. probálj nem rózsaszín elefántra gondolni 🙂 Szóval hogyan lehet kiüresíteni az elmét? Szerintem teljesen sosem – a trükk az hogy ha bejön egy gondolat, ne kezdjük el boncolni, továbbgondolni

Mi a Qi?

Erről sokan, sok és vastag könyveket írtak 🙂 A könyvek szekcióban megadok pár általam olvasott és jónak tartott könyvet.

A Qi életerő, energia – leginkább ezzel szoktak próbálkozni. Ez elég misztikusan hangzik, és innen kezdve elszabadulhatnak a képzeletek és teóriák: qi átadása másnak, qi elszívás, gyógyítás az univerzumból csatornázott qivel, érintés nélküli harc qi-vel. Utóbbiról van egy tanulságos videó a Youtube-on, hogy nem minden arany ami fénylik:

Szóval álljunk meg egy pillanatra. A qi nem misztika, hanem egy érzés / tapasztalás, és egy fogalom a kínai gyógyászatban amire az egész épül. Ha nem csak egy elmélet, akkor tapasztalással indul. Aki tapasztalta már a qi-t a tenyerében (ott a legkönnyebb először megtapasztalni), az le tudja írni szavakkal: csiklandoz, meleg, bizsereg, lüktet, tömörségérzés, stb. Nincs két egyforma leírás, ezért hívjuk röviden úgy hogy érzem a qit ahogy áramlik.

Megnyugtatok mindenki, ezt nem feltétlenül érezzük rögtön az első óra után. Akár több év is kell hozzá. Ez nem baj. Ha a taiji mozdulataid helyesek, eljön az idő. Csak akkor áramlik erősen a qi a testben ha a mozdulatok és a (test)tartás helyes, leginkább akkor tudod majd megtapasztalni. Ahogy a wujinál írtam, ne “akarjuk” érezni, akkor az biztos nem az lesz (ilyenkor odáig is fajulhat a dolog, hogy “hallucinálunk” valamit, mert akarjuk érezni) Ne törődjünk azzal, hogy a másik ember már érzi – vagy legalábbis azt mondja 🙂

Mikor tud a Qi jól áramolni a testben?

Erre Shifunak van egy fantasztikusan jó hasonlata. Legyen a test, az izmok egy nagyon rugalmas (vékony) locsolócső, a qi benne a víz. Aki használt slagot és locsolt vele, könnyen elképzelheti az analógiát.

Ha a locsolót egy kupacba leejtjük és összeesik, összegabalyodik, “törések” alakulnak ki benne, és itt a víz elakad. Ha nagyon megfeszítjük, csavarjuk és kihúzzuk, elvékonyodik a belseje és a víz szintén csak csordogál. Ha a locsoló egyenes, de lazán rugalmas (azaz van tartása), akkor áramlik a víz a leggyorsabban.

De jöhet a kérdés, hogy miért is kell a qinek jól áramolni a testben? 🙂

A kínai gyógyászat és felfogás szerint izmainkat is a qi irányítja, az viszi és szállítja bele az erőt. Például ha egy hosszú faállás közben az ember térde remeg – eszerint a qi mindig megakad itt ahogy bombázza az akadályt, nem áramlik folyamatosan, ezért “akadozik” a térdünk. A fájdalom szintén a qi áramlásának megváltozása. Ebből következik számomra, hogy a mozgás finom-koordinációjához is jó qi áramlás kell. Nem beszélve a nyugodt légzéshez és a csendes elméhez. Szóval már a “wuji” állapot eléréséhez is kell a qi áramlása, illetve a kettő talán egy és ugyanaz.

Észrevehetjük, hogy a forma közben nehéz megtartani azt az érzést ami a wuji állapotkor megtapasztaltunk. Ez az egyik célja lehet a gyakorlásnak.

Még egyel tovább lépve a Qit a az elme (Yi) irányítja, oda megy ahová a Yi irányul. Ez az olvasatomban inkább figyelmet, fókuszt jelent mint “akartot” (ez amolyan “szelíd” akarat).

Selyemtekercselés

– hamarosan –

A taiji egy illúzió 🙂

Taijit nézve sok feltételezést teszünk, akár mint néző. Ezek a feltételezések ronthatnak azon, hogy helyesen másoljunk le és hajtsunk végre egy mozdulatot. Ezeket hívom illúziónak.

A legegyszerűbb példával magyarázom el, a “felhőben járó kezek” lépést valószínűleg ismered, elég egyszerű ugye? A kéz körkörös mozdulatokat ír le, igaz? Tehát amikor csinálod szép nagy kört írsz le a kezeddel? Igen is meg nem is 🙂 Ha jobban megnézed, a lépés során (mint ahogy mindig is kellene), fordul a derekad is – erre, arra, nem is kicsit. Ha csak magad előtt tartod a kezed (mozdulatlanul), de a derekadat használod, már önmagában elég sokat mozog a kezed (kívülről nézve). De hát te is kívülről nézed a tanárt, amikor lemásolod a lépést 🙂 Most próbáld meg lassan fel és le is mozgatni a kezed, miközben fordul a derekad. Ha jó ritmusban csinálod, szinte már meg is van a kör (egy pici jobbra balra mozdulat van vállból is, igen).

Szóval illúzió? Is is. Könnyű helyesen leutánozni? Hm, attól függ, érted-e mi van mögötte? Mi van mögötte? Itt, hogy derékból indul a mozgás, használni kell a derekat. Mi is ez? Ez egy taiji “klasszikus” mondás, esszencia. Ilyenből nincs nagyon sok, de ahogy látod, elementáris.

Derék, csípő, térd, boka

– hamarosan –

Fej, váll, mellkas, lapocka

Kicsit olyan, mint egy hentesnél 🙂 Ezek anatómiai kitérők, de fontosak. Annyira, hogy a taiji klasszikusokban is sokat említik.

– hamarosan –

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük